hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

FAO: Tízéves csúcson az élelmiszerárak

  • MTI

Részben a kínálat szűkössége, valamint a szemestermények és a tejtermékek drágulása miatt novemberben már a negyedik egymást követő hónapban nőttek az élelmiszerárak a világon az előző hónaphoz képest.

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) által csütörtökön ismertetett adatok szerint a novemberi árindex – 2011 júliusa óta a legmagasabb – 134,4 pont lett, 1,2 százalékkal (1,6 ponttal) meghaladva az októberit és 27,3 százalékkal (28,8 ponttal) felülmúlva az egy évvel korábbit.

A FAO élelmiszerár-indexe kereskedelemmel súlyozott mutató, amely az öt legfontosabb élelmiszer-alapanyag – növényi olajok, szemestermények, húsfélék, tejtermékek és cukor – nemzetközi piaci árát veszi figyelembe.

Novemberben a szemestermények árindexe átlagosan 3,1 százalékkal (4,3 ponttal) 141,5 pontra nőtt októberrel összevetve, éves összevetésben pedig 23,2 százalékkal (26,6 ponttal) múlta felül a tavaly novemberit. Idén novemberben már az ötödik egymást követő hónapban emelkedett a globális búzaár, ami így 2011 májusa óta a legmagasabb szintre jutott. A búza árát különösen az hajtja fel, hogy a szűkös kínálat mellett erős a kereslet elsősorban a nagyobb exportálók jobb minőségű búzája iránt.

A FAO tejtermékek árindexe havi összevetésben 3,4 százalékkal (4,1 ponttal) 125,5 pontra nőtt, éves összevetésben az ármozgást követő mutató 19,1 százalékkal (20,2 ponttal) emelkedett. Novemberben a vaj és a tejpor nemzetközi jegyzései már a harmadik egymást követő hónapban meredeken emelkedtek, a szűkös globális kínálat és a kimerült készletek miatt, miközben több nagy tejtermelő nyugat-európai országból visszaesett a kivitel.

A cukor árindexe 1,4 százalékkal (1,6 ponttal) 120,7 pontra emelkedett, miután októberben először jegyeztek fel visszaesést hat hónap töretlen növekedés után. Idén novemberben a mutató mintegy 40 százalékkal állt magasabban tavaly novemberhez képest.

A novemberi növényi olaj árindexe minimálisan, 0,2 százalékkal (0,3 ponttal) 184,6 pontra csúszott vissza az októberi rekordszintről.

A novemberi mutató gyengülését a szója- és repceolaj árának mérsékelt csökkenése okozta, miközben a pálmaolaj jegyzései gyakorlatilag nem változtak.

A hústermékek novemberi árindexe októberhez viszonyítva 0,9 százalékkal (1 ponttal) 109,8 pontra süllyedt, negyedik hónapja tart a csökkenés, de így is 17,6 százalékkal (16,5 ponttal) meghaladta a tavaly novemberi értéket. Novemberben már ötödik hónapja estek a sertéshús nemzetközi jegyzései, aminek hátterében elsősorban az áll, hogy csökkennek Kína vásárlásai elsősorban az Európai Unióból. A juhfélék jegyzései is meredeken estek a megnövekedett, elsősorban ausztrál exportkészletek miatt. Eközben a szarvasmarha- és a baromfihús nemzetközi árai stabilak maradtak.

Az átfogó árindex tavalyi átlaga 97,9 pont, három éve a legmagasabb volt, 3,1 százalékkal meghaladta a 2019. évit, de több mint 25 százalékkal alacsonyabb volt a 2011-es történelmi csúcsnál.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Ingatlanértékesítés jövedeleme

Lepsényi Mária

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink