hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Cégeljárások egyetlen papírlap nyomtatása nélkül

  • dr. Papp Anna Katalin, LL.M., CLV Partners Csabai és Papp Ügyvédi Iroda

Már a koronavírus-világjárványt megelőzően felmerült az igény az elektronikus eljárások mind szélesebb körben történő alkalmazása iránt. Különösen indokolt lenne ez a vállalkozásoknál, hogy minél gyorsabban, így szükségképpen digitális úton, idő- és költséghatékony módon intézhessék ügyeiket, biztosíthassák mindennapi üzletvitelüket.

A felgyorsult világban lemaradnak azon cégek, amelyek nem tudnak kellő időben reagálni a piaci elvárásokra. A járvány pozitív hozadéka, hogy rég látott mértékű digitalizációnak lehetünk szemtanúi. Ugyan a cégeljárások bírósági szakasza eddig is elektronikus úton zajlott, az azok alapjául szolgáló dokumentumok aláírására a legtöbb esetben hagyományos úton, a tagok/ügyvezetők személyes jelenlétében, fizikai úton került sor.

Ez a gyakorlatban túlhaladottá vált, hiszen az – különösen a többtagú, illetve külföldi tulajdonossal, ügyvezetővel rendelkező vállalkozások számára – jelentős és felesleges terhet jelentett. Sőt, a pandémia bizonyos szakaszaiban az eltérő nemzetiségű aláírók esetén gyakorlatilag lehetetlennek is bizonyult a személyes jelenlét biztosítása, amely egy cég teljes működését is megakaszthatta. A kényszerhelyzetben született, részben új megoldások nem csak átmenetileg, de valószínűleg hosszú távon is velünk maradnak.

Teljesen elektronikus cégeljárás a gyakorlatban

Tapasztalatok szerint a teljesen elektronikus cégeljárások csupán pár munkanap leforgása alatt lefolytathatók, még akkor is, ha a felek a világ különböző pontjain tartózkodnak. A cégeljáráshoz szükséges dokumentumok ügyvédi előkészítését követően ugyanis valamennyi érintett a számára megfelelő helyen és időben, csupán néhány perc alatt aláírhatja elektronikusan a szükséges dokumentumokat. Ezt követően az aláírt iratokat elektronikus úton eljuttatják az okiratszerkesztő ügyvédhez, aki egy pár perces videóhívás keretében azonosíthatja az aláírókat.

Végül az ügyvéd elektronikus úton ellenjegyzi a dokumentumokat. A cégbíróságok felkészültségét jelzi e gyakorlatra, hogy a változásbejegyzési kérelem benyújtását követően általában 1-2 munkanapon belül meg is küldik az elektronikus bejegyző végzést.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben ismertetjük, milyen módon lehet aláírni az elektronikus dokumentumokat!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

23HIPAK_A-NY-01. 9. pontja II. rész

Szipszer Tamás

adószakértő

Egyéni vállalkozás kettős könyvvitelben

Szipszer Tamás

adószakértő

A helyiadó-módosítás hatályba lépése

Szipszer Tamás

adószakértő

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 május
H K Sze Cs P Sz V
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2

Együttműködő partnereink